Assalamualaikum. Ini adalah personal blog . Sebarang penulisan adalah atas hasil pemikiran tuan punya blog kecuali dikreditkan kepada sesiapa. Sebarang copy cat adalah dilarang kecuali atas kebenaran. Terima kasih kerana sudi membaca dan

Friday, October 16, 2015

Nipple Cracked, Punca dan Penyelesaiannya

Assalamualaikum semua readers!

Haish, sejak jadi mak2 ni kan, memang nak cerita tentang permasalahan ibu2 je. Takpe, yang belum jadi ibu pun boleh baca untuk menambah pengetahuan sedia ada. Belajar biarlah sampai ke negara China. Dah pandai beranak, kena la pandai susukan anak, Jangan la sampai baby tu asyik menangis kelaparan je sebab tak cukup susu badan. Tapi, normal sebenarnya, buat permulaan 2-3hari yang pertama, susu badan tak banyak lagi sebab badan baru nak adapt dengan hormon yang suruh hasilkan susu.

Tapi, kita mind set kena positif. Niat di hati, Ya Allah, aku nak susukan anak aku, permudahkanlah. Lepas tu, kita kena rajin susukan anak walaupun dia belum nangis nak minta susu lagi. Sebab baby ni dia tahap2 cara dia tunjukkan yang dia lapar. Dan menangis atau mengamuk tu adalah tahap terakhir, kiranya dia dah lapar sangat la. So, setiap 2jam tu, better susukan je dia walaupun dia belum menangis lagi. Percayalah, lepas tu, dia akan sedut dengan seleranya, macam memang tengah lapar. Menyusu badan juga dapat mengurangkan penyakit kuning atau jaundice yang biasa dialami oleh baby baru lahir akibat hati yang belum matang lagi.                                  

Masalah lain yang selalu dialami oleh ibu yang baru nak belajar menyusukan anak ni adalah nipple cracked atau luka pada puting payudara. Apa punca masalah ni sebenarnya? Masalah ni sering terjadi pada ibu yang pertama kali nak menyusukan anak, jadi cara atau teknik penyusuan tu tak betul dan menyebabkan terjadi luka pada puting payudara.

                                   
*Gambar ihsan En. Google*

Seeloknya,dapatkan dan belajar cara yang betul daripada nurse di klinik kesihatan. Cara pelekapan mulut bayi pada puting yang betul ialah, mulut bayi cover pada puting dan juga sebahagian besar areola (yang hitam sekeliling puting), bibir bahagian bawah bayi mestilah terjuih keluar dan dagu bayi bersentuhan dengan payudara ibu,

Bila cara pelekapan mulut bayi dengan payudara ibu salah, maka haruslah mudah terjadinya nipple cracked. Penyelesaian mudah, para ibu kerap mencari nipple cracked cream kat farmasi untuk mengatasi masalah ni. Walhal cara yang paling senang untuk mengatasi masalah ni adalah dengan menyapu sedikit susu ibu ke bahagian puting yang luka. Macam mana? Lepas bayi dah habis menyusu tu, perah sikit susu ibu dan sapukan pada bahagian luka. Ini kerana susu ibu sendiri mempunyai banyak antibodi yang bagus dan boleh bunuh kuman dan menggalakkan pembaikan sel2 di sekitan puting yang luka tu. Bila luka tiada, penyusuan jadi selesa, ibu dan bayi gembira.

Nota kaki saiz 5: Sambil menulis entry ni sebenarnya tengah susukan baby AF. Memang syira jadi multitasking sejak jadi mak2 ni. Ke memang dari dulu syira ni jenis multitasking? Uhuk..

No comments:

Related Posts with Thumbnails