Assalamualaikum. Ini adalah personal blog . Sebarang penulisan adalah atas hasil pemikiran tuan punya blog kecuali dikreditkan kepada sesiapa. Sebarang copy cat adalah dilarang kecuali atas kebenaran. Terima kasih kerana sudi membaca dan

Thursday, October 22, 2015

Petua Elak Jaundice atau Penyakit Kuning dalam Bayi Baru Lahir

Assalamualaikum semua readers!

Untuk ibu-ibu yang dah ada anak mesti familiar dengan penyakit jaundice atau penyakit kuning yang sering melanda bayi baru lahir. Hal ini adalah disebabkan oleh hati bayi yang masih belum matang walaupun bayi lahir cukup bulan. Kebanyakan bayi akan mengalami masalah ini. Tapi, kita boleh ikhtiar untuk mengelak daripada berlaku. Ha, ni tips2 nya yang henadaklah dilakukan sewaktu hamil ok..

  1. Menelan madu (tanpa air) 3 sudu atau minum air madu 5 sudu
  2. Mengamalkan minum susu kambing 2 cawan sehari, pagi dan malam sebelum tidur.
  3. Mengamalkan minum pati delima paling kurang 500ml sehari
  4. Banyakkan makan kurma sebagai sarapan
  5. Amalkan makan buah tin setiap 3 hari
  6. Menelan minyak zaitun apabila umur janin  sudah mencapai 5 bulan ke atas
  7. Suami digalakkan menggosok lembut perut isteri yang sedang hamil sambil berselawat sebanyak mungkin

                                                       
*Gambar sumber En. Google*

Syira share kan tips2 ini untuk rujukan diri sendiri jugak kalau ada rezeki mengandung pada masa akan datang. Bukan apa. Sebab kumpulan darah syira O+, so anak memang mudah dapat penyakit kuning kalau kumpulan darah dia tak sama dengan syira. Amsyar hari tu pun dapat jandice jugak sebab kumpulan darah dia B+, detect masa 33hours of life, kat wad bersalin. So, terpaksa start phototherapy (tapi single photo je) kat wad bayi. 

3hari dalam wad, lepas balik still kena sambung check TSB Amsyar kat Klinik Kesihatan Ampang sampai Day 22 of life, barulah TSB Amsyar kembali normal. So, insyaAllah untuk kandungan akan datang, syira nak ikhtiar supaya baby tak kena jaundice walaupun risiko tu tetap ada. 

Nota kaki saiz 5: Trauma bersalinkan Amsyar pun tak habis lagi, ada hati nak pikir untuk next pregnancy..Syira syira...-____- Takpe, family planning tu yang penting. :)

No comments:

Related Posts with Thumbnails