Assalamualaikum. Ini adalah personal blog . Sebarang penulisan adalah atas hasil pemikiran tuan punya blog kecuali dikreditkan kepada sesiapa. Sebarang copy cat adalah dilarang kecuali atas kebenaran. Terima kasih kerana sudi membaca dan

Saturday, October 17, 2015

Pantang Selepas Bersalin, Perlu atau Tidak?

Assalamualaikum semua readers!

Nampak sangat counting days bila la nak habis pantang syira ni kan. Hari ni hari yang ke-22. Ada lagi 22 hari nak ooii.. Takpe, sabarlah wahai tekak demi kesihatan badan di masa akan datang. Tapi, sebenarnya perlu ke tidak sebenatnya berpantang kalau mengikut perubatan moden ni? Ye la, selalunya berpantang ni amalan perubatan tradisional. Kalau macam lepas bersalin, kat wad hospital tu, kita tengok semua pun dibaginya kita makan.

Pada pandangan syira, memang perlu semua ibu yang baru bersalin untuk berpantang mengikut amalan tradisional sehingga 44hari walaupun bersalin normal. Sebab apa? Sewaktu mengandung, rahim kita ni dah mengembang 500kali ganda dari saiz asalnya. Ha! Terkejut kan. Syira pun baru tahu hasil pembacaan masa mengandung hari tu. So, bayangkan la bila dah bersalin, dia perlu kembali ke saiz asalnya. Masa mengandung, rahim ada masa 9bulan untuk mengembang. Bila dah bersalin, biasanya dalam seminggu dua, rahim dah kembali ke saiz asal.

Dalam masa yang sama, hormon pun mengambil masa untuk stabil. So, kita kena bantu badan untuk sesuaikan diri dengan keadaan ni. Sebab tu kena jaga makan. Salah makan badan yang merana. Kata orang tua, nanti bentan. So far, alhamdulillah, syira tak pernah lagi la kena bentan ni. Bentan ni orang kata, kita akan rasa menggigil satu badan sampai takleh nak buat apa langsung walaupun cuaca tak sejuk pun masa tu dan badan akan rasa sangat lemah.

                                           
*Sumber dari En. Google*

Tapi, syira pernah kena badan masuk angin. Masa hari pantang yang ke-11, mama syira nak cuba bagi air milo, katanya nak tambah tenaga sebab ada maklong syira bagi minum milo masa jaga anak dia pantang. Kalau tak, sebelum ni syira selalu minum kopi je sejak hari pertama pantang. Lepas tu, malam tu, tengah tidur, tiba2 sakit satu perut yang teramat sangat yang syira sendiri tak pernah rasa. Bukan macam sakit perut nak berak, sakit perut sebab makan lambat atau sakit senggugut. Memang sakit yang lain la. Takleh describe. Pastu, syira mengerang kesakitan sampai kejut encik suami, minta tolong urut belakang badan, barulah keluar angin and rasa lega sikit.

Kadang2, ada sesetengah orang yang takde masalah dengan satu makanan tu sewaktu pantang. Tapi, ada orang lain sensitif pula. So, memang la kena jaga makan sewaktu pantang ni. Kalau tak, badan sendiri la menanggungnya di kemudian hari. Sebab tu la tok nenek kita dulu2, semuanya badan masih kuat sampai sekarang.

Nota kaki saiz 5: Doakan syira bertabah untuk pantang sampai hari ke-44 ye kawan2.


1 comment:

PeRdU cINta said...

In sya Allah...amin...

Related Posts with Thumbnails