Assalamualaikum. Ini adalah personal blog . Sebarang penulisan adalah atas hasil pemikiran tuan punya blog kecuali dikreditkan kepada sesiapa. Sebarang copy cat adalah dilarang kecuali atas kebenaran. Terima kasih kerana sudi membaca dan

Sunday, July 3, 2011

Dugaan Itu Perlu

Assalamualaikum


Selama kita hidup kat dunia yang semetara ini kan, mesti, wajib dan seharusnya setiap dari kita pernah merasai 'masalah' atau 'dugaan' yang datang dalam hidup kita. Tak kira lah sebesar atau sekecil mana ia. Apa? Takde? Nampok benor nipunya. *sambil buat gaya hantu Kak Limah balik rumah. 
 


Bila mana dugaan tu datang, kita mungkin akan berasa sedih, tertekan atau sakit jiwa bila memikirkannya. Kecuali orang yang betul-betul beriman akan bersyukur dengan dugaan yang datang tanpa secalit rasa sedih kerana dia tahu dugaan itu datang kerana Allah masih sayangkannya. 


Selalunya, kita akan cakap, 'Wah bertuahnya dia, kaya. Tak macam aku ni. Nak pakai I Phone 4 pun kena pakai duit sendiri.' Sedangkan dia pasti punya masalah lain. Kerana tiada manusia yang sempurna 100%. Tak pernah ada masalah dan punya hidup yang sentiasa tenang. Itu hanya lah ilusi!


Allah hanya memberi dugaan yang mampu dihadapi oleh sesorang  manusia itu. Jadi, makin berat dugaan yang kita tanggung, makin kuat la kita sebenarnya.


Air mata la peneman setia bila mana kita hadapi masalah. Tapi, pernahkan kita menjadikan doa sebagai teman setia bila mana kita punya masalah. Kerana Allah itu Maha Mendengar dan Dia akan bertambah suka pabila hambaNya mengadu padaNya. Kalau manusia akan makin menyampah bila kita sering meminta. Jadi, mengapa meminta pada manusia?


Nota kaki : Kalau manusia tidak diberi dugaan, hidup akan menjadi sama je setiap hari. Hurm, bosan la macam tuh kan? Kan? Kan? Dan dugaan itu mematangkan kita. =)




 

9 comments:

sifu im said...

tanpa dugaan..x menarik hidop

kotak bulat said...

bila ad kesedihan dan dugaan, bru kita menghargai dan mensyukuri kegembiraan.

cheqhaizan said...

dugaan menguji kesabaran,ketabahan & semangat manusia..hai slm perkenaln..singgah cnie n folow...jom follow blk :)

SheyPull said...

kite mesti membezakan keperluan dah kehendak tnntg nak memilik IPHE 4

JOM singgah blog saya nak... ape nye semua nie...tak paham la...

Bui Idzra Ryn said...

dugaan itu ujian untuk mematangkan pemikiran..tak cool lah hidup kalau takder dugaan kan..^_^

Ain said...

dugaan itu mematangkan :)

Faraa Eiman's said...

agree dgn ain (:
dugaan buad kte akn lbey hargai hidup kte

dya mohamad said...

i slalu pk kan best kalo aku kaya leh shoppig mcm2.tp i bersyukur sbb i masih lg mampu(:

Hans said...

yups
Allah beri dugaan sebab dia sayang kita
dari dugaan kita berusaha mengharunginya dan dari situ terasa kemanisan hidup nih
:-)

Rawatan Resdung

Related Posts with Thumbnails