Assalamualaikum. Ini adalah personal blog . Sebarang penulisan adalah atas hasil pemikiran tuan punya blog kecuali dikreditkan kepada sesiapa. Sebarang copy cat adalah dilarang kecuali atas kebenaran. Terima kasih kerana sudi membaca dan

Friday, July 22, 2011

Siapakah imanya yang paling menakjubkan?

Assalamualaikum
Di kesempatan hari jumaat yang menjadi penghulu kepada segala hari, syira nak kongsikan satu kisah nabi dengan korang semua.


Dari Ibnu Abbas r.a diriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda, “Apakah kalian mengetahui siapa yang paling mengagumkan imannya?”

Para sahabat menjawab, “Imannya para malaikat Ya Rasulullah.”

Beliau bersabda, “Bagaimana para malaikat tidak beriman sedang mereka itu menyaksikan perkaranya.”

Para sahabat berkata, “Para Nabi, Ya Rasulullah.”

Rasulullah SAW bersabda, “Bagaimana para Nabi tidak beriman sedang malaikat datang dari langit membawa wahyu.”

Para sahabat berkata, “Sahabat-sahabatmu, Ya Rasulullah.”

Rasulullah bersabda, “Bagaimana para sahabatku tidak beriman sedang mereka menyaksikan mukjizat dariku dan aku memberitahu mereka tentang wahyu yang diturunkan kepadaku.”

Lalu siapa yang imannya paling menakjubkan?

Rasulullah bersabda, “Mereka adalah orang-orang yang datang sesudah wafatku dan beriman kepadaku sedang mereka tidak melihat dan membenarkanku, mereka itulah saudara-saudaraku.”

Lihat, hatta Rasulullah sendiri mengatakan bahawa orang yang lahir sesusah kewafatannya lalu beriman kepadanya mempunyai iman yang paling menakjubkan. Alangkah bertuahnya jika kita menjadi salah seorang dari golongan yang disebutkan itu. 

Dan alangkah ruginya jika kita tidak tergolong dalam kalangan mereka itu. Sesungguhnya, ummat hari ni yang mana beriman pada Allah dan RasulNya lah mempunyai iman yang paling menakjubkan. Subhanallah!


2 comments:

Unknown said...

sangat bangga jadi umat nabi muhammad..dlm usaha memperbaiki diri agar lebih baik..*_*

Noor Fatin said...

saya jugak macam bui. sedang berusaha menjadi yang terbaik :)

Related Posts with Thumbnails